Waarom wordt crime rate index van nederland zo laag weergeven?

Als ik kijk naar de crime index zie ik dat nederland erg laag scoort en onderhand net zo veilig scoort als bijvoorbeeld Luxemburg en tokio terwijl hier elke dag steek en schietpartijen zijn en veel drugs criminaliteit en diefstallen. Is het omdat de politie veel zaken achterhoud om de cijfers laag te houden, of dat de overheid niet alles compleet doorgeeft aan de crime index?

8 maanden geleden
Thecis
8 maanden geleden
Of wellicht dat élk incident groot in het nieuws wordt weer gegeven zodat het lijkt alsof het veel erger is dan het lijkt. Of omdat er in Tokio en Luxemburg veel meer gebeurd dan wat we hier horen.
tinus1969
8 maanden geleden
Er is in Nederland nog steeds weinig zware criminaliteit. Zo zijn de moordcijfers betrouwbaar; alle doodsoorzaken worden immers geregistreerd.
popeye
8 maanden geleden
Maar kennelijk niet alle cijfers van diefstallen en drugsdeals en overvallen en inbraken. Ook de explosies in rotterdam op huizen en de schietpartijen zie ik niet terug komen in de crime index. Ook de vele drugsdealers op straat en de vele drugsverslaafden zie ik niet terug komen in de cijfers.
Cryofiel
8 maanden geleden
Zou het kunnen dat jij alleen in jouw wijk kijkt, en daardoor niet ziet dat de rest van Nederland heel veilig is?

Antwoorden (1)

Blijkbaar zitten de landen niet op een lijn, volgens welke systematiek de criminaliteit geteld moet worden.
Elk land telt blijkbaar op de eigen manier.

Het is inderdaad onbegrijpelijk dat Nederland op 125 staat en België op 58 terwijl er in Nederland veel meer druggerelateerde criminaliteit is.
8 maanden geleden
popeye
8 maanden geleden
Ja precies dat en daar klopt niks van. Ze schilderen nederland af als veiligste land ter wereld maar ondertussen zijn er dagelijks schietpartijen bomaanslagen en drugscriminaliteit is erg hoog in nederland juist. Overvallen op winkels is geen uitzondering. Maar word niet meegeteld in de crime index